World Vision România: Planul național de combatere a abuzului în școli nu oferă soluții concrete pentru problema subraportării cazurilor de abuz în școli
Un studiu realizat de World Vision România evidențiază o realitate alarmantă: unul din zece elevi nu ar raporta un caz de abuz observat. Aceasta vine în contextul în care Guvernul a aprobat recent un plan național de combatere a violenței în școli, care admite că multe incidente rămân subraportate din cauza temerilor legate de consecințele raportării și a stigmatizării în cadrul comunității.
World Vision România subliniază necesitatea creării unei platforme online prin care copiii și părinții să poată face reclamații în caz de abuz. Această platformă ar trebui să fie promovată în toate școlile și prin toate canalele media, asigurând, de asemenea, existenta unui protocol eficient de intervenție din partea Ministerului Educației și a Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copiilor. Ștefan, un elev din Vaslui, afirmă că „este esențial să existe canale sigure și confidențiale pentru raportarea incidentelor de violență”.
Preferințele elevilor în raportarea abuzurilor
Conform datelor unui sondaj recent, majoritatea elevilor ar opta să discute cu profesorii diriginți sau directorii școlii în caz de abuz, însă un procent semnificativ ar alege să nu vorbească cu nimeni. Aceste statistici subliniază lacunele în comunicarea și suportul dintre elevi, profesori și părinți.
Îngrijorările privind supravegherea video
Elevii care fac parte din Consiliul Consultativ al World Vision România exprimă scepticism în legătură cu utilizarea supravegherii video ca soluție unică împotriva violenței școlare. Aceștia apreciază că, de multe ori, violența nu se produce din lipsea de supraveghere, ci din faptul că raportările nu sunt credibile sau luate în serios. Cu toate acestea, ei recunosc utilitatea acestei măsuri în anumite contexte, dar îngrijorările legate de intimitate rămân o preocupare majoră.
Abordarea holistică a violenței școlare
World Vision România subliniază că prevenția trebuie să înceapă devreme, cu identificarea elevilor proveniți din medii familiale instabile și intervii în consecință. Cu toate acestea, în planul național de combatere a violenței școlare există ambiguități semnificative, cum ar fi lipsa unei clarificări referitoare la abuzurile verbale și psihologice comise de profesori. Strategiile de combatere a violenței trebuie să includă educația pentru sănătatea mintală și dezvoltarea abilităților de gestionare a conflictelor. World Vision România propune o mai bună integrare a acestor subiecte în programele educaționale, precum și prioritizarea finantării acestora. Planul național de combatere a violenței în școli reprezintă un început promițător, dar este esențial să existe un mecanism clar de monitorizare post-implementare și formare a cadrelor didactice, pentru a asigura că măsurile propuse vor avea un impact real asupra vieții elevilor. World Vision România aplaudă măsurile Ministerului Educației, dar subliniază importanța concentrării asupra prevenției și educației pentru depășirea problemelor legate de abuz în școli.